Keuring Ondergrondse Mazouttank – Officiële Controles

De keuring van een ondergrondse mazouttank is erg belangrijk. Voordat je hem gebruikt, moeten regels gevolgd worden. Deze regels komen uit VLAREM II en zijn van lokale overheden. Tanks die meer dan 20 ton stookolie kunnen houden en een GHS02-symbool hebben, moeten een vergunning hebben.

Tanks zonder dit symbool, maar die meer dan 50.000 liter stookolie bewaren, hebben ook een vergunning nodig.

Het onderzoeken van de olietank is moeilijk door verschillende zaken. Bijvoorbeeld de grootte van de tank en of er een risicosymbool is. Voor de mazouttank controle moet je de regels van VLAREM volgen. Elke 5 jaar moet een ondergrondse stookolietank worden gecheckt. Zo wordt zeker dat ze nog voldoen aan de wet en veilig zijn.

Waarom is de keuring van een ondergrondse mazouttank belangrijk?

Een ondergrondse mazouttank keuren is heel belangrijk. Dit is goed voor de veiligheid en het milieu. Het helpt ook de tank in goede staat te houden. Het voorkomt lekkages en beschermt tegen vervuiling.

Als een mazouttank niet wordt gekeurd, kan dit verstrekkende gevolgen hebben. Oudere tanks of tanks die veel gebruikt worden, kunnen gaan lekken. Dit is gevaarlijk voor het milieu. Het kan de bodem en het grondwater ernstig vervuilen.

Er zijn strengen regels en controles om dit te voorkomen.

Hier is een overzicht van de keuringsvereisten voor verschillende tanktypen en volumes:

Tanktype / Volume Keuringsfrequentie
Bovengrondse stookolietank >5000 kg Elke 3 jaar een beperkt onderzoek
Tankinhoud >20,000 liter Algemeen onderzoek om de 20 jaar
Grote ondergrondse tank Jaarlijks of om de twee jaar controle
Ondergrondse mazouttanks Elke 5 jaar een keuring
Ondergrondse brandstoftanks >6000 L Elke 2 jaar verplicht
Bovengrondse tanks >6000 L Om de 3 jaar gecontroleerd

Tijdens het keuren wordt gecheckt of er lekkages zijn. Dit gebeurt heel nauwkeurig. Als alles in orde is, krijg je een bewijs. Dit proces wordt gedaan door technici met een speciaal registratienummer. Dit maakt de controle heel betrouwbaar.

Goed geplande en uitgevoerde controles zijn zeer belangrijk. Heeft je tank een oranje plaat, mag hij nog maar zes maanden gebruikt worden. Met een rode plaat, mag je de tank niet meer vullen. Dit voorkomt grote problemen en kosten.

Wanneer moet een ondergrondse mazouttank gekeurd worden?

Het keuren van ondergrondse mazouttanks is noodzakelijk voor veiligheid en het milieu. De eisen voor controle verschillen per tank, afhankelijk van de grootte en waar deze staat.

Controle vóór ingebruikname

Voordat je een mazouttank gebruikt, moet deze gecontroleerd worden. Zo weet je zeker dat de tank veilig is en voldoet aan alle regels. Ondergrondse tanks geplaatst voor 1 augustus 1995 moesten uiterlijk 1 augustus 2002 gecontroleerd zijn.

Periodieke controles tijdens gebruik

Na die eerste check, moet je tank regelmatig laten controleren. Dit is om te zorgen dat hij veilig blijft. De tijden van de controles hangen af van de grootte en plek van de tank.

  • Ondergrondse stookolietanks: Binnen vijf jaar na installatie moet een periodieke keuring plaatsvinden en vervolgens elke vijf jaar.
  • Bovengrondse stookolietanks: Sinds 1 maart 2009 is een periodieke keuring na ingebruikname niet meer verplicht, alleen de controle bij plaatsing.
  • Wallonië: Mazouttanks tussen 3000 en 25.000 liter moeten bij de gemeentelijke administratie worden aangegeven en een conformiteitsattest ontvangen.
  • Vlaanderen: Mazouttanks groter dan 6000 liter moeten om de twee jaar gekeurd worden als ze ondergronds zijn.
  • Brussel: Mazouttanks groter dan 10.000 liter moeten bij plaatsing verplicht gekeurd worden, terwijl tanks kleiner dan 10.000 liter jaarlijks of elke drie jaar gekeurd moeten worden.
Tanktype Eerste keuring Periodieke keuring
Ondergrondse stookolietank Vóór 1 augustus 2002 Elke 5 jaar
Bovengrondse stookolietank Vóór 1 augustus 2003 Alleen bij plaatsing
Ondergrondse tank ( Elke 5 jaar
Ondergrondse tank (> 20.000 liter) Elke 20 jaar

Regelgeving voor de keuring van mazouttanks

In Vlaanderen zijn er strenge regels over mazouttanks. Deze regels zijn specifiek te vinden in VLAREM II. Ze gelden voor zowel boven- als ondergrondse tanks. Er zijn eisen voor hoe vaak en hoe je ze moet keuren.

VLAREM II – Titel II

In VLAREM II Titel II staat wat je moet doen bij opslag van brandstoffen. Meld je tanks bij de gemeente als ze meer dan 5000 kg stookolie kunnen bevatten (dit is ongeveer 6000 liter). Tanks groter dan 20 ton met een bepaald symbool hebben bij plaatsing een vergunning nodig.

Ondergrondse tanks moeten vaak gecheckt worden. Eigenaars moeten zorgen dat elke 5 jaar een keuring plaatsvindt voor tanks met > 5000 kg stookolie. Eens in de 2 jaar is een klein onderzoek nodig. En om de 15 jaar moet er een volledig onderzoek zijn.

Specifieke regelgeving voor ondergrondse tanks

Ondergrondse tanks hebben extra regels. Ze moeten vaak en grondig gecontroleerd worden. Voor bovengrondse tanks ouder dan 1 maart 2009 gelden andere regels. Kleine bovengrondse tanks worden minder vaak en minder uitgebreid gecheckt.

Enkel erkende technici of milieudeskundigen mogen de keuringen doen. Tanks krijgen een kleurcode na de controle:

  • Groen: Tank is goed.
  • Oranje: Tank heeft kleine problemen die geen risico geven op vervuiling.
  • Rood: Tank heeft grote problemen en moet binnen 14 dagen gemeld worden.

Het aantal tanks en de totale opslagcapaciteit vormen samen een systeem. Dit systeem wordt beoordeeld. Het is belangrijk dit goed te begrijpen voor de keuringen en de veiligheid.

Voorbeeldtabel:

Regio Capaciteit Ondergrondse Tank Keuring Bovengrondse Tank Keuring
Vlaanderen ≤ 6000 liter Elke 5 jaar Niet verplicht
Wallonië 3000-25 000 liter Elke 5 jaar + conformiteitsattest Elke 5 jaar + conformiteitsattest
Brussel 3000-10 000 liter Jaarlijks of elke 3 jaar Jaarlijks of elke 5 jaar
Brussel > 10 000 liter Milieuvergunning vereist Milieuvergunning vereist

Wie voert de keuring uit?

Een professionele keuring van een stookolietank vraagt om specifieke kennis. Specialistische ervaring is nodig om alle inspecties nauwkeurig uit te voeren. De keuring wordt gedaan door experts die erkend zijn volgens de wet.

Erkende technicus stookolietanks

Een erkende technicus stookolietanks is een professional die alles weet over tankcontroles. Ze hebben een speciale erkenning en staan op officiële lijsten in Vlaanderen. Zij houden zich bezig met het checken van water, slib, en of de lekdetectie en overvulbescherming werkt.

Voor tanks die onder de grond zitten, controleren ze ook op lekken door tests te doen.

erkende technicus stookolietanks

Erkende milieudeskundige

Een erkende milieudeskundige kan ook deelnemen aan het keuringsproces. Zij hebben een eigen erkenning en zijn geregistreerd op officiële lijsten in Vlaanderen. Hun bijdrage maakt dat keuringen aan alle milieueisen voldoen.

Het is belangrijk dat zowel de technicus als de milieudeskundige de juiste certificering hebben. Zo weten we zeker dat de keuring betrouwbaar is.

Kenmerk Ondergrondse Tanks Bovengrondse Tanks
Frequentie keuring Elke 5 jaar Om de 3 jaar beperkt, elke 15 jaar volledig
Keuringsprijs €95,- tot €165,- €85,- tot €120,-
Verantwoordelijke Erkende technicus stookolietanks en erkende milieudeskundige Erkende technicus stookolietanks

Het zorgvuldig handelen van de erkende technicus stookolietanks en erkende milieudeskundige is van groot belang. Ze zorgen ervoor dat de tankcertificering correct is. Hiermee beschermen ze niet alleen de tank, maar ook de omgeving.

Als aan alle regels is voldaan, zoals het regelmatig keuren, zullen verzekeraars helpen bij eventuele schadekosten.

Procedure voor de keuring van een ondergrondse mazouttank

Een ondergrondse mazouttank goed laten keuren is heel belangrijk. Het zorgt ervoor dat de veiligheid en de regels voor het milieu gevolgd worden. De technicus doorloopt enkele stappen om dit te checken.

Checklist voor de technicus

De technicus start met een grondige controlelijst. Hij kijkt vooral naar het volgende:

  • Inspectie van water en slib in de tank
  • Controle van het lekdetectiesysteem om ervoor te zorgen dat er geen lekkages zijn
  • Beoordeling of de overvulbeveiliging goed werkt
  • Visuele inspectie van de tankstructuur

Beoordeling en rapportage

De technicus evalueert na de keuring de tank grondig. Hij stelt een certificaat op met zijn bevindingen. Dit document bevat relevante gegevens, zoals:

  1. Naam en erkenningsnummer van de technicus
  2. Datum van de controle
  3. Informatie over het lekdetectiesysteem en de overvulbeveiliging
  4. De datum voor de volgende controle

Na de keuring krijgt de tank een kleur. Groen betekent dat de tank veilig is, oranje dat er aandachtspunten zijn en rood staat voor gevaar. De kleur geeft aan of de tank gebruikt mag worden, of dat er aanpassingen nodig zijn volgens de wet.

Keuring Ondergrondse Mazouttank

De keuring van een ondergrondse mazouttank is erg belangrijk. Dit is zowel voor de veiligheid als om aan de wet te voldoen. In Vlaanderen moet een professional de tank inspecteren. Dit gebeurt volgens de regels van VLAREM.

Keuringen zorgen ervoor dat tanks aan de juiste normen voldoen.

Tanks tot 5000 kg stookolie moeten elke vijf jaar gecontroleerd worden. Grotere tanks hebben vaker een check nodig, om de twee jaar. En bovengrondse tanks van meer dan 20.000 liter moeten vaker worden geïnspecteerd.

Na de keuring maakt de technicus een certificaat. Dit bewijst of de tank veilig is en aan de regels voldoet. Zonder dit certificaat kun je problemen krijgen.

Als de tank niet goed gekeurd wordt, krijgt hij een gekleurde plaat. Oranje betekent dat je nog zes maanden hebt om het te repareren. Een rode plaat betekent dat je de tank niet mag gebruiken totdat het probleem is opgelost.

“Het periodiek onderhouden en keuren van ondergrondse tanks is wettelijk verplicht. Het voorkomt milieuschade en zorgt voor een veilige energieopslag.”

Alleen erkende technici mogen de checks uitvoeren. Organisaties als Informazout en de Vlaamse overheid wijzen deze mensen aan. Zo weet je dat je tank echt veilig is.

Als eigenaar moet je de tank goed onderhouden na de keuring. Bij vragen of een nieuwe keuring, kun je contact opnemen met experts zoals Bel Group.

Classificatie van mazouttanks na keuring

Na de keuring is het belangrijk een mazouttank te classificeren. Dit gebeurt door het systeem van het gebruik van kleuren. Deze kleuren weerspiegelen de staat en veiligheid van de tank.

Groene dop of merkplaat

Een groene dop of merkplaat toont aan dat de mazouttank veilig is. Hij voldoet aan alle regels en is dus in goede staat. In Vlaanderen, tanks kleiner dan 6000 liter moeten elke 5 jaar gekeurd worden.

Oranje dop of merkplaat

Oranje betekent dat de tank enkele kleine gebreken heeft. Deze vormen nog geen gevaar voor vervuiling, maar moeten wel snel gerepareerd worden. In Wallonië wachten tanks van 3000 tot 25.000 liter een strenge controle en test.

Rode dop of merkplaat

Bij een rode dop of merkplaat zijn er serieuze problemen. Deze tank voldoet niet aan de voorgeschreven veiligheidsnormen en moet dringend gerepareerd worden. In Brussel, tanks kleiner dan 10.000 liter worden elk jaar of om de drie jaar grondig gecontroleerd.

Classificatie en regelmatige check-ups door erkende specialisten zijn heel belangrijk. Ze verzekeren dat de olieopslag veilig en milieuvriendelijk is.

Impact van een rood keuringslabel

Als een mazouttank een rood keuringslabel krijgt, merkt de eigenaar dat meteen. Dit label geeft aan dat de tank niet voldoet aan de wet. Daarom mag de tank niet meer gevuld worden. Een olietank krijgt dit label als er grote problemen zijn die snel opgelost moeten worden.

rode keuringslabel gevolgen

Verplichtingen na een rood keuringslabel

Zodra een rood label is uitgedeeld, moeten eigenaren snel actie ondernemen. Ze moeten binnen 14 dagen de Vlaamse Milieumaatschappij inlichten. Ook zijn ze verplicht reparaties te plannen of zelfs de mazouttank te saneren om hem weer in orde te maken.

Herstel of verwijdering van de tank

Soms is een tank repareren te duur of onmogelijk. In dat geval moet de tank weg om milieuschade te voorkomen. Een specialist of milieudeskundige moet de tank dan veilig verwijderen, met zorg voor veiligheid en milieu.

Verplichtingen Acties
Melding binnen 14 dagen Melding aan de Vlaamse Milieumaatschappij
Hercontrole Herinspectie na reparatie of sanering
Sanering Mazouttank sanering als reparatie niet mogelijk is
Verwijdering Tank verwijderingsplicht bij ernstige gebreken

Rol van de exploitant bij de tankkeuring

Exploitanten van mazouttanks spelen een belangrijke rol in het onderhoud. Ze moeten het keuringsproces goed documenteren. Dit betekent dat ze de tank regelmatig moeten controleren en keuringspapieren moeten bijhouden.

Onderhoudsverplichtingen

Exploitanten moeten elk aspect van de tank goed in de gaten houden. Dit is nodig voor de veiligheid en om aan de wet te voldoen. Tanks onder de 5000 kg stookolie moeten om de vijf jaar gecheckt worden. Zijn ze groter, dan elke twee jaar, en in waterwingebieden zelfs elk jaar. Grote bovengrondse tanks hebben minder vaak, maar wel regelmatig inspectie nodig.

Documenteren en bijhouden van attesten

Na de controle krijgt de exploitant een certificaat. Dit document bewijst dat de tank in orde is met de wet. Als de tank niet voldoet, krijgt hij een oranje of rode markering. Bij een rode, moet de exploitant snel actie ondernemen. Ze moeten alle documenten goed bewaren en wanneer nodig laten zien aan controleurs.

Gevolgen van verwaarloosde mazouttanks

Mazouttanks die niet goed worden bijgehouden, zijn gevaarlijk. Ze vormen een groot risico voor zowel het milieu als de eigenaar. Het niet regelmatig checken en keuren van tanks kan de grond en het water ernstig vervuilen. In deze sectie kijken we naar wat er allemaal fout kan gaan en wat de straffen zijn als je het onderhoud negeert.

Milieurisico’s

Een tank die niet goed wordt onderhouden, kan veel problemen veroorzaken. Als hij lekt of scheurt, vervuilt de grond en ons drinkwater. Het schoonmaken is moeilijk en duur. Het is belangrijk om milieuvriendelijk te denken en te handelen. De overheid houdt daar steeds meer toezicht op. Dit zien we vooral bij de waterzuiveringsinstallaties. Daar is het extra belangrijk om water schoon te houden.

Wettelijke sancties

De straffen voor het niet verzorgen van je tank zijn zwaar. Een tank die meer dan 500.000 liter olie kan bevatten, moet aan strenge eisen voldoen. Als je deze niet nakomt, kun je bestraft worden. Zo’n tank krijgt dan de classificatie dat het een hinderlijke inrichting is. Zonder de juiste vergunning riskeer je zware boetes en acties van justitie.

In Vlaanderen moeten bedrijven de Beste Beschikbare Technieken gebruiken. Ze moeten ook zorgen dat ze aan haalbare normen voldoen. Dit is om problemen met mazouttanks te voorkomen. Het is heel belangrijk om je aan de regels te houden. De risico’s voor het milieu zijn namelijk heel groot.

Type Instalatie Water inhoud Klasse Sanctie
Stookolietanks >500,000 liter Klasse 1 Hoge boetes, juridische acties
Stookolietanks 20,000 – 500,000 liter Klasse 2 Middelhoge boetes, verplichte vergunning
Stookolietanks Klasse 3 Milde boetes, meldingsplicht

Keuring van bovengrondse tanks in vergelijking met ondergrondse tanks

De keuring van bovengrondse en ondergrondse tanks is echt anders. Dit komt vooral door waar ze zitten en hoe makkelijk ze te bereiken zijn. Het regelmatig controleren van beide soorten tanks is cruciaal. Dit zorgt voor veilige en goede opslag.

Vergelijking van de controlefrequentie

In Vlaanderen moeten bovengrondse tanks vaker gecontroleerd worden. Ze krijgen eens in de drie jaar een klein onderzoek. En maar eens in de twintig jaar een uitgebreide check. Ondergrondse tanks vragen meer aandacht. Zij worden jaarlijks of elke twee jaar beperkt geïnspecteerd. En elke tien tot vijftien jaar volgt een diepgaande inspectie.

Type Tank Controle Frequentie Uitgebreid Onderzoek
Bovengrondse tank Elke 3 jaar Om de 20 jaar
Ondergrondse tank Jaarlijks of om de 2 jaar Om de 10 tot 15 jaar

Waarom ondergrondse tanks meer aandacht vereisen

Ondergrondse tanks zijn gevoeliger voor corrosie en lekkage. Dit komt door bodemvocht en druk. Het risico op bodemvervuiling is daarom groter. Een uitgebreide controle voorkomt milieuschade. VLAREM II standaarden benadrukken daarom frequent grondig onderhoud van ondergrondse tanks.

Conclusie

Het is essentieel om regelmatig uw ondergrondse mazouttank te laten keuren om het milieu te beschermen. Dit voldoet ook aan de wet. Een goede keuring kost tussen de €120 en €160. Dit minimaliseert het milieurisico bij de opslag van mazout.

Vergeleken met bovengrondse tanks, waar keuringen €95 tot €110 kosten, zijn de kosten hoger. Daarom is het slim om prijzen te vergelijken. Zo bespaart u geld en zorgt u goed voor het milieu.

In Vlaanderen moeten bovengrondse tanks elke 5 jaar gekeurd worden. In Wallonië geldt dit voor boven- en ondergrondse tanks. Het keuringsbewijs is belangrijk voor verzekeringen. Zorg dat u dit document op tijd ontvangt. Het beschermt u bij de verkoop van uw huis.

Het opvolgen van de keuringen zorgt niet alleen voor veilige opslag van mazout. Het kan u ook korting geven bij uw verzekering. Werken met professionals en regelmatig onderhoud verbetert de veiligheid en duurzaamheid. Zo wordt de waarde van uw huis verhoogd en draagt u bij aan een beter milieu.